Als gevolg van de uitbreiding van Lelystad Airport, wordt het Multimodaal Infrastructuur Test en Certificatie Centrum MITC van de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) verplaatst. De nieuwe locatie bij Marknesse biedt kansen vanwege de sterke en verwante bedrijven die al op deze locatie zijn gevestigd: Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR), Duits-Nederlandse Windtunnel (DNW), Nederlandse RPAS (remotely piloted aircraft system) Test Centrum (NRTC) en het NLR Drone Center.
Vista heeft in opdracht van de RDW een landschappelijke inpassingsplan gemaakt dat recht doet aan de principes van de Noordoostpolder. Het plan houdt rekening met bos-, natuur- en NNN compensatie, de waterhuishouding, maatregelen i.v.m. geluid, fysieke en visuele afscherming van de RDW-testbaan en de aanwezige gasleiding.
LOCATIEMarknesseNoordoostpolderOPDRACHTGEVERRDW Rijksdienst voor het WegverkeerProvincie FlevolandCATEGORIEInrichtingsplanPERIODE2020-2022STATUSPlanfase
MITC als onderdeel van het Voorsterbos in de Noordoostpolder
De Noordoostpolder is cultuurhistorisch bijzonder omdat er op de wereld maar weinig landschappen zo volledig man-made zijn. In de Noordoostpolder is letterlijk alles onder regie van de toenmalige Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders gecreëerd. De geometrie van de polder hebben we als uitgangspunt gebruikt voor het ontwerp. De kombaan (RDW) en de te ontwikkelen bebouwing en nieuwe wegen worden haaks of parallel op de verkavelingsstructuur geprojecteerd. Het ritme van de 300 meter brede en 800 meter lange percelen blijft duidelijk herkenbaar in het gebied. De greppels zijn daarin belangrijke lijnen.
Door het gebied rijkelijk van boombeplanting te voorzien, versmelt het MITC met het Voorsterbos. We integreren de bebouwing in de groene omgeving, we creëren schaduwplekken en versterken het campus gevoel. Het MITC krijgt een nieuwe ontsluiting westelijk via de Repelweg. De toegangsweg loopt parallel aan de Voorstertocht in een rechte lijn naar de weg. De ontsluitingsweg krijgt een comfortabel en veilig profiel. Dit weggprofiel zorgt voor een fraaie uitstraling op de campus en voor oriëntatie in het gebied.
Natuur, bos en NNN compensatie
De compensatieopgave van bos is goed te combineren met het landschapsplan voor het MITC. Met het inpassingsplan realiseren we een extra ecologische verbinding ten noordwesten van het gebied. Zo ontstaat er een nieuwe robuuste verbindingszone voor bossoorten die de plaatselijke ecologische structuur verrijkt en aanvult. Met de Voorstertocht (met een natuurvriendelijke oever), de tocht langs de Vollenhoverweg en de Voorstertocht is de natte component ook vertegenwoordigd.